Het is tijd om een belangrijke presentatie te geven via een online vergadering. Maar net op dat cruciale moment, valt de internetverbinding weg. Wat had je kunnen doen om dit te voorkomen? Je had het Service Level Agreement (SLA) kunnen inlezen, en hoe het de keuze voor een internetprovider had kunnen beïnvloeden.
Service Level Agreement: dit is wat je moet weten
Een Service Level Agreement (SLA) is een contractueel document waarin de afspraken tussen de internetprovider en de klant staan vastgelegd. In dit document kun je alles teruglezen over de kwaliteit, beschikbaarheid, prestaties maar ook de meegeleverde service. Bij het vergelijken van internet- en tv-pakketten is het belangrijk om de SLA’s van de diverse providers te begrijpen.
- Beschikbaarheid: Hierin staat hoe vaak de dienst beschikbaar zal zijn. Als dit bijvoorbeeld 99,9% is, dan is de dienst maximaal 8 uur per jaar niet beschikbaar.
- Snelheid: In de SLA kan informatie staan over de snelheid van de internetverbinding die de provider biedt. Als je op zoek bent naar snelle downloadsnelheden voor streaming, gaming of thuiswerken dan is dit cruciaal.
- Via een postcodecheck kun jij in één klik zien welke internetproviders leveren op jouw adres en ook de snelheden.
- Klantenservice: hierin kan ook staan wat de responstijd is van de klantenservice, en ook de oplossingen bij problemen of storingen.
- Onderhoud: Sommige SLA’s geven ook informatie over gepland onderhoud, en de impact op de dienstverlening. Blijf op de hoogte zodat je belangrijke activiteiten niet worden verstoord.
De SLA en vergelijken van internetproviders
Als je op zoek bent naar een nieuw internet en tv-abonnement of glasvezel, dan is het goed om rekening te houden met de SLA’s van de verschillende providers. Dit kan namelijk direct een indicatie geven van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstveWat is een Service Level Agreement (SLA)? – Uitleg en Voorbeeldenrlening.
Bij KPN kun je bijvoorbeeld terugvinden dat de storingen altijd binnen 8 uur worden opgelost. Je kunt daarnaast ook een KPN EEN MKB abonnement kiezen voor een nog hoger service level. Zo ben je ervan verzekerd dat jouw internetverbinding altijd zal werken: snel, stabiel en veilig.
Een Service Level Agreement (SLA) is dus een belangrijk document bij het vergelijken van jouw volgende abonnement. Doe de postcodecheck, vergelijk diverse internetproviders en lees de SLA’s, zodat je zeker weet dat alles past bij jouw wensen. Het gaat vaak niet alleen om de prijs, maar ook op de service en garanties – zeker als het om internet gaat!